Det sociala perspektivet

Social hållbarhet

Den sociala hållbarheten innebär att kunna tillgodose de grundläggande basbehoven och mänskliga rättigheter inom gränserna för vad planeten klarar av.

Det sociala perspektivet berör människors livs­villkor, välmående, utbildning, trygghet, sociala rättvisa, maktutövning och möjligheterna att förbättra dessa. Vi kan vara med och påverka det sociala perspektivet genom att engagera oss i det lokalsamhälle vi verkar i och genom att ställa sociala hållbarhetskrav (t ex jäm­ställdhet, arbetsvillkor) på våra leverantörer och entreprenörer. Som medlem i ”Rättvist byggande” arbetar Sollentunahem aktivt för att motverka ekonomisk brottslighet, svartarbete och andra oegentligheter på våra byggarbets­platser. Som ett allmännyttigt bostadsbolag har vi miljömässigt, etiskt och socialt ansvar för denna påverkan och därför engagerar vi oss i trygghetsskapande aktiviteter och platssamver­kar organiserat med andra aktörer, genomför intressentdialoger och tar stöd i forskning för att öka värdeskapandet i det lokalsamhälle vi verkar i. Det är en win-win-situation när soci­ala insatser ger samhällsvinster samtidigt som fastigheterna skyddas från värdeförstöring och möjliggör värdeskapande.

Sollentunahem arbetar utifrån modellen ”Sollentunahem Safe Living” som bygger på broken windows-teorin, som är en modell för arbetet med brottsbekämpning i syfte att skapa trygga miljöer. En analysmodell används som vägledning i hur ett lokalsamhälle eller bostads­område kan analyseras utifrån boendes livs­villkor. Läs gärna mer om detta arbete och vilka resultat som har uppnåtts med metoden i artikeln ”Effektiv samordning för trygghet” (sid 25).

Sollentunahem fokuserar sitt sociala arbete genom mål och aktiviteter inom väsentliga områden som trygghet och säkerhet. Rele­vanta globala hållbarhetsmål för bolaget att förhålla sig till är: 8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt 11. Hållbara städer och samhällen 16. Fredliga och inkluderande samhällen. Av artiklarna i detta avsnitt framgår vilka insatser vi har gjort under året inom dessa områden.