Nyproduktion enligt krav på energieffektivitet

Under 2023 har vi färdigställt det fjärde och sista huset inom nyproduktionsprojektet Esset 3-5 i Edsberg. Husen är byggda för att leva upp till våra krav på energieffektivitet och långsiktig förvaltning, med solceller på taken, energieffektiv ventilation och värme från avloppsvatten som återvinns för uppvärmning av lägenheterna.

Esset 3-5 består totalt av 133 lägenheter fördelat på fyra huskroppar. Det fjärde huset, som blev inflyttningsklart under våren 2023, är 12 våningar högt och rymmer 74 lägenheter. Takterrassen som är tillgänglig för alla hyresgäster i huset bjuder på en milsvid utsikt över Sollentuna med omnejd.

Husen i Esset 3-5 är till stor del byggda enligt samma kriterier som Miljöbyggnad nivå Silver, vars mål bland annat är låg energianvändning, bra ventilation, luftkvalitet och dagsljusinsläpp samt att man undviker att bygga in skadliga kemikalier i byggnaden.

Fokus på medveten vattenförbrukning, energieffektiv ventilation och egen solenergi

Alla lägenheter i Esset 3-5 har individuell mätning och debitering av vattenförbrukning. Det innebär att man som hyresgäst själv har en vinst av att påverka sin förbrukning genom att till exempel duscha, tvätta och diska sparsamt.

För att uppnå energieffektiv ventilation i husen har vi installerat ventilationssystem som återvinner värme i ventilationsluften genom så kallade FTX-aggregat (där tilluften värms upp av frånluften).

Utöver att denna teknik sparar energi, ger den bra förutsättningar att hålla behagligt inomhusklimat på vintern och en god ventilation.

Husens solceller på taken tillgodoser en del av fastighetens energibehov. I och med detta har vi minskat användningen av sådan energi som vi annars köper från extern leverantör. Toppeffekten på solpanelerna för de fyra husen är 40 kilowatt peak (kWp, dvs toppeffekten som en solcell som mest kan producera givet vissa bestämda förhållanden). Som exempel kan nämnas att under maj-juli 2023, månaderna med flest soltimmar, täckte ett av husens solceller 55 % av energibehovet i just det huset.