Minskad vattenförbrukning med nya blandare

Sollentunahem satsar på att hela tiden förbättra vår miljö- och energioptimering, en del i det arbetet är att minska vattenförbrukning och öka vattenkomforten i våra bostäder.

För att göra detta har vi under 2023 fortsatt vårt arbete med att i våra fastigheter byta ut gamla vattenblandare till nya lösningar som gör att blandaren startar i kallvattenläge och stängs av på ett skonsamt sätt. De nya vattenblandarna minskar på sikt vattenförbrukningen och ger en lägre fjärrvärmeanvändning.

Vattenblandarna gör att vattnet i rören får ett konstant vattenflöde och att vi kan förebygga vattenskador som skapas i fastigheter med frekventa tryckstötar och högt flöde. Under 2023 har vi bytt vattenblandare i fastigheten Ekoxen i Edsberg. Den totala andelen nya blandare i vårt bostadsbestånd uppgick 2023 till cirka 4 %. I Ekoxen tillsammans med övriga fastigheter där vi tidigare har bytt vattenblandare ser vi en total minskning av vattenförbrukning och energianvändning på upp till 20 %.