Till huvudnavigation Till sidonavigation Till innehållet Till mina sidor

Medvetet arbete med trygghet vid lägenhetsbränder

Under 2024 har det brunnit i fem av de lägenheter som Sollentunahem äger eller förvaltar. Som en del av kundlöftet ”Vi vill att du ska känna dig trygg och trivas i ditt boende” har vi sett över hur vi stöttar våra hyresgäster vid brand, hur vårt arbetssätt ser ut samt påbörjat olika förebyggande åtgärder.

Vid bränderna har Sollentunahems medarbetare omgående åkt till de berörda husen för att bilda oss en uppfattning om läget och stötta de hyresgäster som har påverkats av branden, till exempel i frågor kopplat till den drabbade hyresgästens försäkringsbolag. Sollentunahems snabba agerande vid bränder har uppmärksammats som ett gott exempel av räddningstjänsten.

Vi har tagit fram information om vad hyresgästen kan göra för att undvika brand och på hemsidan har vi bland annat uppdaterat med brandinformation på enkel svenska från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB . På flera av våra digitala kanaler och även vid aktiviteter i bostadsområden har vi också ofta informerat om brandsäkerhet och till exempel hur hyresgästen gör för att kontrollera att brandvarnaren fungerar.

Förebyggande åtgärder är av stor vikt när det gäller brand och hur vi kan undvika att bränder uppstår i Sollentunahems fastigheter. Utifrån detta har vi tagit fram ett flertal åtgärder som under året har börjat implementeras och som vi ska arbeta vidare med under 2025. 

Förebyggande åtgärder

  • Uppdaterat Sollentunahems ronderingsrutin för att avlägsna brandfaror i trapphus, såsom möbler, barnvagnar, cyklar med mera. Under december utförde vi en kommunikationsinsats för detta.
  • Kommunikationsinsats om att hyresgästen måste ha tecknat en hemförsäkring senast på tillträdesdagen, och förberett för rutinen att hyresgästen behöver styrka att hen har hemförsäkring vid kontraktsskrivning.
  • Påbörjat en specifik informationssida på sollentunahem.se om hur hyresgästen gör sitt hem mer brandsäkert, som utvecklas löpande.
  • Förberett för att börja använda ett nytt digitalt verktyg för uppföljning av det systematiska brandskyddsarbetet som vi utför.  
  • När vi åtgärdar felanmälningar hos våra hyresgäster kontrollerar vi samtidigt lägenhetens brandvarnare.  

 

Fokus på följande globala mål och Sollentunahems kundlöfte: