Till huvudnavigation Till sidonavigation Till innehållet Till mina sidor

VD har ordet

Vi arbetar för trivsamma områden, trygga hyresgäster och nöjda medarbetare

Under året har vi tillsammans med våra medarbetare formulerat Sollentunahems kundlöfte. För oss är det viktigt att det är tydligt för våra hyresgäster hur vi tar hand om våra fastigheter och vilken service de kan förvänta sig av oss. Viktiga delar i kundlöftet är att våra hyresgäster ska kunna lita på att vi tar ett långsiktigt ansvar för våra fastigheter, är måna om områdets bästa och att man som hyresgäst ska känna sig trygg och trivas i sitt boende.

Med detta som bakgrund känns det väldigt bra att i årets hållbarhetsrapport kunna berätta att våra hyresgästers trygghet har fortsatt att öka även under 2024. Vår trygghetsmodell Sollentunahem Safe Living, som bygger på samverkan, tekniska lösningar och operativa insatser, visar sig ge bra effekt för dem som bor eller verkar i våra fastigheter.

En del i Sollentunahems långsiktiga ansvarstagande för våra fastigheter är ett medvetet arbete för minskad klimatpåverkan. Under 2024 har vi, genom att bygga om outnyttjade ytor, skapat 106 nya lägenheter. Enligt samma hållbarhetsprincip väljer vi att renovera och bygga om, som alternativ till att bygga nytt. Det har varit särskilt glädjande att se 199 moderna och trivsamma bostäder växa fram i Klasro i Häggvik, ett renoveringsprojekt där vi har kunnat tillvarata material och utrustning för att återanvända på andra platser. En omfattande renovering som denna förutsätter en god samverkan och dialog med våra hyresgäster. I Klasro har våra samtal bland annat medfört möjlighet att som hyresgäst påverka renoveringsnivån, och därmed även sin hyra.

Under året har vi fortsatt att arbeta medvetet med vår företagskultur och medarbetarnas trivsel, och har under medarbetarmöten reflekterat tillsammans kring våra värderingar och beteenden. När vi mäter våra medarbetares nöjdhet i så kallade temperaturmätningar, kan vi konstatera att vi har väldigt stolta, nöjda och engagerade medarbetare. Det är en viktig förutsättning för att våra kunder ska känna sig nöjda och trivas bra hos Sollentunahem. 

Våra hyresgästers trygghet har fortsatt att öka även under 2024. Det gör mig stolt och glad.

- Anna Mellström, vd