Våra processer, som utgörs av våra dagliga arbetsflöden, finns beskrivna i vårt ledningssystem. Lagkrav och andra krav är inarbetade i våra rutiner och arbetssätt. Processarbetet utgår från affärsplanen och de väsentliga hållbarhetsfrågorna med beaktande av våra intressenters (se nästa sida) synpunkter och behov. Därför är det viktigt för oss att genom dialoger ta reda på vilka behov våra intressenter har för att kunna utforma, bedriva och utveckla vår verksamhet på ett intressentorienterat, effektivt och hållbart sätt.
Med ett processfokus skapar vi förutsättningar för att på ett systematiskt sätt utveckla och förbättra verksamheten genom att möjliggöra en bred tvärfunktionell samverkan och delaktighet internt och externt. Besluten som tas ska vara faktabaserade och uppföljning av mål och nyckeltal är viktiga delar i styrningen av verksamheten. Hållbarhetsarbetet behöver drivas systematiskt och långsiktigt och i samspel med våra värderingar affärsmässig, engagerad och ansvarstagande.
Arbetet framåt fokuserar bland annat på att:
- Genomlysa processer för att på ett bättre sätt tillgodose intressentbehov på ett resurseffektivt sätt som stödjer affärsplanen och våra mål.
- Integrera väsentliga hållbarhetsfrågor i våra arbetssätt så att de omhändertas i planering, genomförande, uppföljning och förbättringar.
- Fortsatt projektarbete för kommande hållbarhetsrapport (2026) som på koncernnivå ska ske enligt EU:s CSRD-direktiv.
- Påbörja arbetet med EU-taxonomin som syftar till att skapa transparens för att avgöra vilka ekonomiska investeringar (verksamheter) som är miljömässigt hållbara.