Hyresgästpärmen 2023-05-02.pdf
När får du flytta in
I ditt hyresavtal står det från vilket datum ditt kontrakt gäller. Du får flytta in (= din tillträdesdag är) från kl. 14.00 till 16.00 denna dag. Observera att om tillträdesdagen infaller på en lördag, söndag, midsommarafton, julafton, nyårsafton eller annan allmän helgdag får du flytta in från kl. 14.00 till 16.00 nästföljande vardag.
Om inflyttningsdagen är en fredag, ber vi dig se våra öppettider på Kontakt.
Lägenheten ska vara städad vid inflyttning
- När du flyttar in i din nya lägenhet ska den avflyttande hyresgästen ha gjort en grundlig städning. Lägenhetens förråd vara tömt och städat, liksom balkong/uteplats.
- Fönstren ska vara putsade, spisen och väggarna bakom spisen ska vara rengjorda etc.
- Alla avflyttande hyresgäster ska lämna sin lägenhet välstädad. Möts du av en ostädad lägenhet ska du omgående kontakta vår Kundtjänst 08-626 08 00.
- Vid lägenhetsbyte accepterar du lägenhetens skick gällande städning.
Kontrollera lägenhetens skick
- Vi utför servicebesök i alla lägenheter före inflytt för att säkerställa att lägenheten och städningen är godkänd.
- Du får en kopia på lägenhetsbesiktningen som gjorts, där eventuella skador och onormalt slitage finns noterade.
- När du flyttar in har du 8 dagar på dig att anmäla synpunkter på lägenhetens skick via blanketten du fått som bilaga.
- Blanketten ska sedan mejlas till besiktning@sollentunahem.se Märk mejl med objektnummer.
- Exempel på synpunkter kan vara hål i väggar, repor på parkettgolv eller andra skador som inte är av akut karaktär. Akuta skador hanteras som vanligt via felanmälan.
- Eventuella skador och onormalt slitage åtgärdas av Sollentunahem.
- Vid bedömt behov av målning, tapetsering eller golvbyte kan det dröja 3-6 månader att få åtgärdat.
Du som flyttar in i en nybyggd lägenhet
Du som flyttar in en helt nybyggd lägenhet där ingen hyresgäst har bott före dig, hämtar dina nycklar hos en av våra medarbetare som finns i eller i närheten av det nya huset på inflyttningsdagen. Medarbetaren passar också gärna på att visa dig runt denna dag, så att du får bekanta dig med fastigheten och till exempel hittar till tvättstuga och miljöstuga. I samband med att du flyttar in får du det informationsmaterial som du läser just nu, och information om utrustningen i din lägenhet, som kylskåp, frys och spis. Efter några veckor får du även en enkät där vi ber dig svara på några enkla frågor om hur du upplever din lägenhet och hur inflyttningen gick.
Självklart ska allt vara helt och rent när du flyttar in. Om du upptäcker fel eller upplever att lägenheten är ostädad, ber vi dig att inte åtgärda själv utan dokumentera gärna det som du har reagerat på med foto, så blir det lätt för oss att förstå varandra när kvartervärden besöker dig första veckan efter inflyttning och går igenom eventuella fel med mera.
Vi har som rutin att göra en besiktning av den nya lägenheten efter cirka två år, för att säkerställa att allt är som det ska och att inga fel har uppstått.
Kontrakt på lägenhet
Dina köpoäng nollställs när du har fått nytt kontrakt. Du står automatiskt i kö som kontraktsinnehavare i Sollentunahem. Efter fem års boende i din nuvarande bostad får du tillgodoräkna dig två års extra kötid om du står i intressekön.
Du ansvarar för att ett elnätsavtal ska vara tecknat under hyrestiden som ditt hyreskontrakt gäller för. Se mer information på SEOM
Hemförsäkring
En hemförsäkring ger dig ekonomisk trygghet och är ett krav i ditt hyreskontrakt. Inte bara vid inbrott utan även vid vatten-, rök- och brandskada. Vare sig du själv eller någon annan har vållat skadan behöver du en hemförsäkring om något skulle hända. Om din granne till exempel orsakar en vattenskada i din lägenhet är det din – inte grannens – hemförsäkring, som täcker de extra kostnader som du får på grund av skadan.
Försäkringen betalar dina merkostnader för flyttning och extra bostad under tiden din lägenhet repareras. Det gäller även för dina merkostnader på grund av fukt- och mögelskador. Ingen annan än du (eller ditt försäkringsbolag) kommer att stå för dessa kostnader.
Dina nycklar
Nycklar ska alltid kvitteras ut via receptionen på Kontaktcenter. Tänk på att detta gäller även vid lägenhetsbyte mellan två hyresgäster.
I de flesta av våra bostadsområden har vi elektroniska nycklar, så kallade Aptus-brickor, till portar, tvättstugor, soprum och andra gemensamma utrymmen. Om du tappar bort en sådan bricka debiteras du för en ny.
Du kan också få en personlig kod som komplement till din Aptus-bricka som gäller mellan 09.00 och 21.00. Övriga tider fungerar endast din Aptus-bricka som dörröppnare.
Om du vill ha fler nycklar behöver du komma in till Kontaktcenter med legitimation och visa upp den nyckeln du vill kopiera. Kontaktcenter skickar en beställning till Certego i Kista på en nyckelkopia. När nyckeln är klar kontaktar Certego dig så du kan komma och hämta den i deras butik.
Vad gäller när du flyttar?
Alla lägenhetsnycklar ingår i ett nyckelsystem. Detta innebär att vid en flytt måste du lämna tillbaka dina originalnycklar, annars får du betala för ett cylinderbyte.
Om du eller en låssmed sätter in en ny låscylinder kommer vi att byta ut den om/när du flyttar från lägenheten. Då får du betala för ett cylinderbyte.
Bredbandsanslutning och elnätsavtal i alla lägenheter
Sollentunahem erbjuder alla hyresgäster snabb internetuppkoppling. Vi är anslutna till SEOM, Sollentuna Energis fibernät. I våra nyare bostadsområden kan annan teknik förekomma. För närmare information, kontakta SEOM (Sollentuna Energi & Miljö), telefon 08-623 88 00, eller gå in på deras hemsida http://www.seom.se/
Vad gäller elnätsavtal meddelar Sollentunahem till SEOM när du flyttar in och när du säger upp ditt hyresavtal när du flyttar.
Tvättstuga
Bokning och tvättider - Det finns många varierande tvättider i de olika bostadsområdena. I din tvättstuga finns det anslag om vilka tider som gäller där.
Tvättid bokar du antingen med en bokningscylinder eller direkt på en bokningsskärm (det är skilda system i de olika tvättstugorna). De flesta tvättstugor kan du även boka genom att logga in på Mina sidor.
Viktigt att städa efter sig och följa våra regler - Det är viktigt att du städar efter dig i tvättstugan. Torktumlarens filter ska vara tömt, alla maskiner avtorkade och golvet rent.
En annan viktig regel är att respektera de bokade tvättiderna. Vad som gäller hos dig finns anslaget i din tvättstuga. Tvätta inte bygelbehåar i tvättmaskin, inte ens i särskild tvättpåse. Byglarna lossnar lätt under tvätten. Lösa byglar har sönder tvättmaskinen och en dyrbar reparation blir följden.
Mattor och andra grova textilier ska tvättas i grovtvättmaskin. Överdosera inte! I Sollentuna har vi mjukt vatten i våra kranar. Följ noga doseringsanvisningen för tvätt i mjukt vatten. Att dosera rätt mängd tvättmedel sparar miljön. Att överdosera ger också sämre tvätteffekt.
Ett litet tips om tvättmaskinens lucka inte kan öppnas efter avslutad tvätt: Väldigt ofta får våra fastighetsvärdar och vår jour felanmälan om tvättmaskinsluckor som inte går att öppna. Men det finns ett knep – oftast hjälper det att göra så här:
- Försäkra dig först om att tvätten verkligen är klar, så att du inte försöker öppna tvättmaskinsluckan innan tvättprogrammet har gått klart.
- På väggen bakom tvättmaskinen sitter en huvudströmbrytare till maskinen. Slå av den.
- Vänta 15 minuter med avstängd huvudströmbrytare. Därefter sätter du på strömbrytaren igen.
- Gör nu ett försök att öppna tvättmaskinens lucka.
Vid fel i tvättstugan är det bra om du anmäler felet så snart som möjligt på Mina sidor. Sätt gärna en lapp på den maskin som du har felanmält, så att nästa hyresgäst vet att den är trasig – men felanmäld. I de flesta tvättstugor finns färdiga anslag, som du kan placera på den trasiga maskinen.