Till huvudnavigation Till sidonavigation Till innehållet Till mina sidor

Inflyttning

Information för dig som flyttar in.

Hyresgästpärmen

Välkommen till Sollentunahem! I hyresgästpärmen finner du svar på alla praktiska frågor som du kan stöta på i samband med din inflyttning. 

Hyresgästpärmen 2022-04-01.pdf

När får du flytta in?

I ditt hyresavtal står det från vilket datum ditt kontrakt gäller. Du får flytta in (= din tillträdesdag är) från kl. 14.00 till 16.00 denna dag. Observera att om tillträdesdagen infaller på en lördag, söndag, midsommarafton, julafton, nyårsafton eller annan allmän helgdag får du flytta in från kl. 14.00 till 16.00 nästföljande vardag.

Om inflyttningsdagen är en fredag, ber vi dig se våra öppettider på www.sollentunahem.se.

Lägenheten ska vara städad vid din inflyttning

  • När du flyttar in i din nya lägenhet ska den avflyttande hyresgästen ha gjort en grundlig städning. Lägenhetens förråd vara tömt och städat, liksom balkong/uteplats.
  • Fönstren ska vara putsade, spisen och väggarna bakom spisen ska vara rengjorda etc.
  • Alla avflyttande hyresgäster ska lämna sin lägenhet välstädad. Möts du av en ostädad lägenhet ska du omgående kontakta vår Kundtjänst 08-626 08 00.
  • Vid lägenhetsbyte accepterar du lägenhetens skick gällande städning.

Kontrollera lägenhetens skick

  • Vi utför servicebesök i alla lägenheter före inflytt för att säkerställa att lägenheten och städningen är godkänd.
  • Du får en kopia på lägenhetsbesiktningen som gjorts, där eventuella skador och onormalt slitage finns noterade.
  • När du flyttar in har du 8 dagar på dig att anmäla synpunkter på lägenhetens skick via blanketten du fått som bilaga. 
  • Blanketten ska sedan mejlas till besiktning@sollentunahem.se Märk mejl med objektnummer.
  • Exempel på synpunkter kan vara hål i väggar, repor på parkettgolv eller andra skador som inte är av akut karaktär. Akuta skador hanteras som vanligt via felanmälan. 
  • Eventuella skador och onormalt slitage åtgärdas av Sollentunahem. 
  • Vid bedömt behov av målning, tapetsering eller golvbyte kan det dröja 3-6 månader att få åtgärdat. 

Du som flyttar in i en nybyggd lägenhet  

Du som flyttar in en helt nybyggd lägenhet där ingen hyresgäst har bott före dig, hämtar dina nycklar hos en av våra medarbetare som finns i eller i närheten av det nya huset på inflyttningsdagen. Medarbetaren passar också gärna på att visa dig runt denna dag, så att du får bekanta dig med fastigheten och till exempel hittar till tvättstuga och miljöstuga. I samband med att du flyttar in får du det informationsmaterial som du läser just nu, och information om utrustningen i din lägenhet, som kylskåp, frys och spis. Efter några veckor får du även en enkät där vi ber dig svara på några enkla frågor om hur du upplever din lägenhet och hur inflyttningen gick.  

Självklart ska allt vara helt och rent när du flyttar in. Om du upptäcker fel eller upplever att lägenheten är ostädad, ber vi dig att inte åtgärda själv utan dokumentera gärna det som du har reagerat på med foto, så blir det lätt för oss att förstå varandra när kvartervärden besöker dig första veckan efter inflyttning och går igenom eventuella fel med mera. 

Vi har som rutin att göra en besiktning av den nya lägenheten efter cirka två år, för att säkerställa att allt är som det ska och att inga fel har uppstått.  

Kontrakt på lägenhet

Dina köpoäng nollställs när du har fått nytt kontrakt. Du står automatiskt i kö som kontraktsinnehavare i Sollentunahem. Efter fem års boende i din nuvarande bostad får du tillgodoräkna dig två års extra kötid om du står i intressekön. 

Du ansvarar för att ett elnätsavtal ska vara tecknat under hyrestiden som ditt hyreskontrakt gäller för. Se mer information på SEOM